Scandalul cu ICRNY |
|
Scris pe 25 Iulie 2008 de Cristi
Comenteaza »
Iata ce se intampla:
Ei bine, nu! Din replica de bun simt a ICRNY la toata tevatura (calificata in mod inexplicabil de Andrei Badin drept “comunicat de-a dreptul imbecil“) afli cu stupoare ca americanii au apreciat de fapt exponatele. Ca cei trei artisti romani au fost chiar invitati ulterior, de nume de referinta pe Broadway, sa picteze sala unui teatru din New York. Ca expozitia s-a bucurat de suport din partea celui mai prestigios site de street art din US, iar numarul vizitatorilor a fost suficient de mare. N-a avut loc in New York nici o alta “Piata a Universitatii”, nu s-au taiat capete, nu s-au ars exponatele… De unde atunci tot acest scandal, creat si intretinut preponderent de indivizi care nici macar nu locuiesc in zona si care n-au tangenta cu ce a fost expus acolo? Ca sunt romani? Ei da, si eu sunt unul. Dar am trait din fericire destui ani prin occident, sa vad ca notiunea de “arta” imbratiseaza cele mai variate forme. Un kitsch ca expozitia stradala expusa de ICRNY e chiar moneda curenta prin excentricul New York. De acord, prezinta un gust indoielnic (cel putin pentru mine si altii de felul meu), dar exponatele se adreseaza totusi unui public relativ restrans. Indignarea ziaristilor romani imi aminteste mai degraba de penibilele incatusari ale exprimarii artei de pe vremea Cantarii Romaniei. Si, mai ales, daca nu vezi nici o dovada concreta ca manjirea acelei “imagini” s-a petrecut cu adevarat, de ce atata balacareala si exagerare? Tot nu s-a inteles ca “imaginea” nu se mai propaga dupa cum vrea sa o fabrice unul sau altul? Contactele recente cu UE n-au dovedit si ele asta? Si-apoi, hai sa privim si-o alta realitate: exista milioane de romani traind si lucrand azi in strainatate (asa-zisii “capsunari“, ca asta e “imaginea” pe care o arunca presa fara nici o jena in obrazul nostru). Toti acestia intra in contact cu un numar total de alte cateva zeci/sute de milioane de straini. Acesti romani expatriati sunt de fapt sursa primordiala a propagarii “imaginii”; nu consulate, ambasade sau europarlamentari. Iar cand un astfel de roman intra in vorba cu vreun american, ce vrea sa stie mai multe despre Romania, de obicei incepe prin a-i semnala ca nu suntem o tara bananiera. Apoi, ca Bucuresti (nu Budapesta) e capitala Romaniei. Daca (lucru foarte probabil) nu stie ce-i aia Romania, ii spui de Transylvania, ca orice american cult a auzit totusi de Dracula. Daca se mira ca esti blond, incerci sa-i sfarmi iluzia ca roman si tigan sunt termeni sinonimi. Eh, si-abia apoi trecem la arte… Cauta sa il adormi cu vreun Eminescu sau Enescu, si-o sa se uite plictisit la tine. Prezinta-i insa vreun kitsch ca expozitia anterioara, si ai mai multe sanse de a-i demonstra ca am iesit intr-adevar din perioada culesului bananelor. Asta e de fapt realitatea: avem deseori de-a face cu inculti, dar nici noi nu suntem buricii lumii! Iar cand ne mai casuna cu “imagini” si canoane culturale, sa ne uitam mai degraba la modul cum receptioneaza intr-adevar ceilalti exponatele respective. Vor Dracula, in ignoranta lor? Sa le servim atunci vampiri. ………………………………………………………………………………………. UPDATE: Foarte interesant si mesajul primit cu putin timp inainte de ICRNY de la Biroul Naţional de Turism al României pentru America de Nord:
UPDATE 2: Pe 26 iulie, “Poliţia americană s-a apucat să ancheteze cazul” (de la Petria). Iar sursa originala (blogul lui Andrei Badin) publica poze cu politzai si continua pe tema “Vineri noaptea, sambata dimineata la Bucuresti, politia din New York a venit si a strans probe. Ancheta e in curs.” Urmeaza comentarii indignate, tam-tam-ul de rigoare etc. Cum sa nu credem, ca doar avem de-a face cu presa romana, ce informeaza, nu? In cautarea adevarului si nimic mai mult, redau comentariul de acolo al lui Cristian Neagoe de la ICRNY, pierdut printre insulte si vorbe de claca. Pentru simplul motiv ca-i singura consemnare ce pare sa descrie cu obiectivitate ce-a fost de fapt:
UPDATE 3: Andrei Badin isi completeaza ultima insemnare cu “RELATAREA UNUI MARTOR” de la incidentul respectiv. De fapt, din semnatura, vedem ca e de fapt vorba de cel care chemase politia, domnul Robert Horvath. Alte reactii
Etichete: Actualitate, Americani, ICRNY, Stiri Articole similare |
21 comentarii
|
Scris pe 25 Iulie 2008 la ora 23:47 |
Cristi, n-am nimic cu “verzii”, nu sunt “verde”. Chiar deloc şi nu-i simpatizez. Personal nu m-am referit la “distrugerea imaginii României”. Am făcut doar vorbire despre inadecvarea conţinutului la locul expoziţiei, un spaţiu plătit din bani publici pentru promovarea imaginii ţării. Ultima postare a lui alexandru petria: Pula. Mod de utilizare |
|
Scris pe 25 Iulie 2008 la ora 23:55 |
@Alex – n-o lua personal Temele in arta …n-ai cum sa le impui |
|
Scris pe 26 Iulie 2008 la ora 1:19 |
Cristi, n-o i-au personal, ba mie chiar îmi plac excesele în artă, fiindcă nici eu nu scriu o poezie cuminte. De fapt, conformismul n-are ce căuta în artă. Aici mă refeream doar la adecvare. Nu aveam nimic de spus dacă lucrurile aveau loc într-o galerie obişnuită. Ultima postare a lui alexandru petria: Pula. Mod de utilizare |
|
Scris pe 26 Iulie 2008 la ora 11:56 |
@Alex, (1) Sunt de acord cu tine ca, ICRNY fiind o institutie publica platita din banii contribuabililor din Ro, aveti dreptul s-o luati la rost. N-am contestat nicaieri asta. M-am limitat doar la parerile despre “arta” si modul cum a fost de fapt receptionata acolo. (2) Daca era sau nu “adecvat”? Aici e discutabil. Graffiti-ul face parte azi din (sub)cultura stradala a oricarei tari. Cata vreme e doar o expozitie temporara, de cateva zile, personal am gasit exagerata chestia cu “asta e Romania?”. Dar, cum ziceam, exista pareri si pareri, nu trebuie sa fim toti de acord (3) Partea care mi s-a parut net ipocrita e treaba cu “imaginea Romaniei”, cand problema a fost amplu politizata (nu neaparat la tine, ci in presa romaneasca si-n comentariile pe care le-am citit la multi). Noroc ca nu citesc strainii ce s-a scris in romaneste pe-acolo, ca acel lucru (nu altul) e degradant. Mirosi limpede ca destule atacuri au fost la adresa unor Basescu, Patapievici sau oficialitati de la ICRNY (o institutie publica din NY, banuiesc destul de convoatata, ca post caldutz, pentru destui din tara). (4) Abia dupa ce-am terminat de scris textul, am gasit si alte 2-3 reactii ale romanilor din afara (vezi primele 2-3 link-uri din final). Toti privesc balciul facut pe seama expozitiei cam la fel ca mine. Deci e o diferenta clara de puncte de vedere, depinde unde traiesti (5) Exista inca in Ro (eu imi dau seama abia acum) acel gen de reactii deplasate, exagerate, cand se prezinta ceva, pt “imagine”, in afara. Exact ca pe vremea raposatului. Exista un activism de scoala de partid, ce cauta sa impuna strict ce face si ce nu face parte din “imagine”. Personal il gasesc ridicol, mai ales ca, de ani de zile, am vazut ca genul acesta de prezentari “sub control” nu mai induc totusi pe nimeni in eroare. PS: Prin roman “verde” sugeram desigur doar genul acela de “patriotardism” pe care-l vezi exagerat la unii de la vatra. Si nu se referea neaparat la tine. Exagerat la tine si Lilick mi s-a parut totusi reprezentarea aceea jenanta a lui Patapievici. Sa nu te superi, dar o gasesc inca mai de prost gust decat expozitia in sine. Ca e si la persoana… Dar deh, imi exprim doar o opinie, ce simt, ce gandesc. Nu dau cu parul |
|
Scris pe 26 Iulie 2008 la ora 17:58 |
Stimate domn, observ ca il iubiti sincer pe ofiterasul Patapievici, directorul ICR- platit regeste din banii statului. Daca iubirea dumneavoastra pentru Patapievici, este atat de mare incat doriti sa-i reperati “onoarea” (oroarea, de fapt) tavalita, imi permit sa va dau un sfat: IA-L ACASA, BABY! |
|
Scris pe 26 Iulie 2008 la ora 18:14 |
Stimata doamna Raluca Patapievici nu-i al meu (si nu, nici al “mosilor si stramosilor nostri” Ce ma jeneaza cu adevarat e tzigania pe care ati creat-o, din motive clar politice, in jurul unei expozitii cu siguranta controversate, dar despre care – sa fim sinceri – vi se rupe magistral de “imaginea tarii” sau daca arta aceea stradala (asa controversata cum e) e vreo forma de exprimare ori ba. Scriam mai sus ca nu tinerii aceia trei manjesc imaginea Romaniei (dupa cum se vede si din ecourile din presa new-york-eza), ci balciul creat de cei ca voi pe-aici. Aveti conturi de impartit? Reglati-vi-le la alegerile din toamna. Dar lasati jos pretextele cu indignarile voastre in fata artei, ca macane |
|
Scris pe 26 Iulie 2008 la ora 18:37 |
Va admir! Ati imbratisat in totalitate, crezul artistic(sau politic) , al idoliilor dumneavoastra! Se vede ca sunteti mandru de iubirea sincera, pe care le-o purtati! Transpare lucrul acesta, din varianta soft uzitata de dumnevoastra, a “celebrei” expresii “tziganca imputita”. Va calificati pentru un post in subordinea patibularului sef al ICR-ului. Felicitari! P. S. Aveti perfecta dreptate! Suntem niste ticalosi, noi, cei care nu ii adulam pe ai dvs idoli strambi. Suntem niste ticalosi care fac tziganie! Asa este! Aruncati-ne in lagar, stimate domn! |
|
Scris pe 26 Iulie 2008 la ora 18:45 |
care idoli, draga? Nu observi ca bati campii? Doar ca ai gresit postul (si blogul) cu politica, fiindca aici incercam sa ma refer la arta. Thanks si …cum ti-am spus si la tine, vanatoare placuta (de vrajitoare ori …intelectuali), dar prin gradinile altora. Pe-aici las sa scrie doar cei cu IQ-ul ceva mai rasarit |
|
Scris pe 27 Iulie 2008 la ora 5:37 |
hehe… imi vine sa fiu rau precum cainele piscat de purici bine scris, si bine observata situatia… pe unde te afli? Ultima postare a lui durox: Zacuska Senzual vs Burgerul Infatuat |
|
Scris pe 27 Iulie 2008 la ora 5:47 |
[...] la New York vara asta, Cotidianul, nymag.com, Andra Matzal, woostercollective.com, si mai recent pe Cristian Scutaru -unde vedem si coperta revistei ultra-mega citate de presa romaneasca. Ca paranteza, imaginea [...] |
|
Scris pe 27 Iulie 2008 la ora 12:06 |
@Durox – ti-am citit si eu postarea de la tine. Felicitari! Mai nostim e ca, anterior coanei Raluca (cea care e pare-se “specializata” in mushcatul din Patapievici si alti intelectuali de marca pe blogul ei, precum Liiceanu, Cartarescu etc), ma luase la injuraturi pe-aici o alta caricatura, ce se semna Doina (Alexandru?) Xifta (voi poate-ati auzit mai multe de ea). Dar (culmea!) ca aiuritei asteia i se nazarise ca cica “lovesc” in alde Patapievici, Plesu, Basescu! …Asa ca ma-ntreb sincer daca panaramele astea vin intr-adevar din Romania, ori n-au facut mai degraba vreun club de mercenariat prin comuna Caracal… PS: pe unde ma aflu? Scrie la “despre blog” |
|
Scris pe 27 Iulie 2008 la ora 22:06 |
[...] cine nu lasi sa moara, nu te lasa sa traiesti“, dar imi voi lua riscul. Mai ales ca “Scandalul cu ICRNY” (referitor la expozitia aceea romaneasca din New York) a fost unul din articolele cele mai [...] |
|
Scris pe 28 Iulie 2008 la ora 4:07 |
avem aici monstra elocventa: d-ul Horvath, sursa lui badin, jurnalistul poporului! Ultima postare de la durox: Zacuska Senzual vs Burgerul Infatuat |
|
Scris pe 28 Iulie 2008 la ora 22:28 |
[...] stiati?) si ploua cu reprosuri la adresa “falusurilor la vedere“, cand e sa ne luam de tinerii aceia care au expus la ICRNY, va propun o mica incursiune educativa in lumea artei, sa vedem cat si daca organele sexuale fac [...] |
|
Scris pe 2 August 2008 la ora 6:30 |
abia acum aflu de prostia asta… asa-mi treb’e, daca nu te citesc o saptamana |
|
Scris pe 2 August 2008 la ora 13:15 |
@Zamo – dap, ai pierdut show pe cinste! Ultima postare de la Cristi: Albume de vacanta |
|
Scris pe 12 August 2008 la ora 20:48 |
Am fost persoana care a inceput scandalul si cu ajutorul vostru il voi incheia.Articolul “Teheranul organizeaza expozitie la New York,”scris in engleza va fi trimes mediei internationale.Este terminator.Echipa bautorillor de urina trebue indreptata spre W.Cul public.Trasa apa.Cititi New York Magazin saptamana urmatoare.. ROBERT HORVATH cineast. |
|
Scris pe 20 August 2008 la ora 8:06 |
Domle Horvath, ai fost si esti o persoana …pe care n-o duce prea mult capul. Un individ lipsit de scrupule si cam ingust la minte. Altfel n-ai debita atatea tromboneli patriotarde, cu aerul ca tot boborul roman iti bea din cupa. Esti penibil, bre… Ultima postare de la Cristi: GPS-ul, un instrument indispensabil |
|
Scris pe 30 August 2008 la ora 18:10 |
[...] de-acum doar de departe ce se mai intampla cu scandalul iscat de expozitia de la ICRNY. Dar individul care sta de fapt la originea declansarii disproportionate a zizaniei, acel Robert [...] |
|
Scris pe 31 August 2008 la ora 0:52 |
Ultima postare de la durox: Spovedania lui Gadea |
|
Scris pe 15 Februarie 2009 la ora 22:14 |
[...] Sa trecem si la ai nostri, la romani. Mai tineti minte scandalul cu ICR New York? Oricat as fi fost la acea vreme mai degraba spre partea lui Cristian Neagoe (sau mai bine zis [...] |

Institutul Cultural Roman din New York (ICRNY) – patronat pare-se din tara de Patapievici – prezinta o expozitie de arta stradala a trei tineri din Romania,
Citind reactiile indignate ale atator romani “verzi”, din tara, la adresa “distrugerii imaginii Romaniei“, ai zice ca aceasta a fost deja viguros calcata in picioare …de catre americani. Ca lor li s-a adresat expozitia respectiva, nu celor din Romania.