Nu suntem capsunarii nimanui! |
|
Scris pe 18 Februarie 2008 de Cristi
Comenteaza »
Remarc cu tristete incetatenirea termenului peiorativ de “capsunari”, cu referire frecventa la toti romanii care traiesc permanent sau muncesc temporar in strainatate. Mai jalnic e cand terminologia e folosita de jurnalisti prin publicatii altadata de buna reputatie, si in context benefic pentru Romania, subliniindu-se sumele enorme pe care acestia le aduc in tara, ca in recentul “Capsunarii au trimis acasa 7 miliarde de euro in 2007“, din Cotidianul. Cum sunt consemnate doar sumele depuse in banci, dar multi vin cu banii in buzunar sau ii dau in persoana celor din tara, se prea poate ca suma reala sa fie de 2-3 ori mai mare. Ma refeream nu demult la aceleasi lucruri, iar astazi se aduc iar date concrete pe aceeasi tema. Emigratia si munca temporara in strainatate au redus si reduc considerabil si constant din deficitul Romaniei. Balanta import-export ramane din pacate negativa doar fiindca Romania nu reuseste sa produca intern mai mult pentru export. Nu stiu de-o alta natie care sa-si “injure” concetatenii din strainatate de-asa maniera. Exista dealtfel un numar insemnat de emigranti si din tarile dezvoltate, precum Franta, Spania si UK, care trimit in mod similar sume importante rudelor si prietenilor de la ei, dar nimeni nu-i blameaza si nu-i eticheteaza in mod atat de dizgratios, cum se face la noi. Ca cetatean canadian, am lucrat in mai multe randuri in State, cu o viza de NAFTA sau H1-B, dar n-am simtit niciodata la intoarcerea in Canada vreun resentiment din partea oficialilor de aici. Dealtfel, guvernul canadian ajuta chiar cu informatii pe doritorii in cautare de oportunitati in afara. Nu stiu sa existe asa ceva din partea guvernului roman si cata asistenta li se ofera “capsunarilor”, ale caror venituri nu uita insa sa le taxeze la intoarcere.
Revenind la terminologie, sunt poate cca 3 milioane de romani prin diaspora, multi dintre ei emigranti, altii lucratori temporari. Si nu, termenul acesta de “diaspora” nu este pur “evreiesc” (cum mi s-a semnalat odata), ci insemna si “grup etnic aflat in afara granitelor tarii de origine“. Prin anii 90 eram identificati corect prin “diaspora romana” (sau chiar “romanii din strainatate“), nu prin “capsunari”. Exista sute de mii de persoane cu studii superioare, care lucreaza in informatica, inginerie, invatamant sau medicina. Exista lucratori in constructii, marinari, lucratori pe platforme petroliere. Incercarea jalnica de a ne include pe toti sub identitatea culegatorului necalificat de capsuni din Spania reflecta doar rautate si invidie a celui ramas la vatra.Gasesc acelasi gen de reactii prin comentariile articolului recent din Cotidianul. Doar doua de la cei din tara, care afirma in mod aberant ca infuzia de valuta ar fi una din cauzele inflatiei. Cum bine explica cineva, inflatia se datoreaza producerii de moneda fara acoperire. Cand banii castigati din munca cinstita de “capsunari” sunt impozati si cheltuiti pe piata interna, acest lucru nu face decat sa ajute la dezvoltarea economica a acelei tari. Referirea la cei din afara mai vine adesea frecvent insotita de posesivul “capsunarii nostri“, de parca cei care si-au croit drum in afara ar fi avut cel mai mic suport sau simpatie din partea celor din tara. De parca cei din urma ar avea ceva merite fata de cei dintai, care le-ar fi chipurile datori. Mentalitatea aceasta continua sa fie principala cauza a erodarii relatiilor dintre cei plecati si cei ramasi, si nu-i de mirare ca tot mai multi romani nu mai vor sa auda sau sa aiba de-a face cu semeni de-ai lor. Ma uitam recent la discutia aprinsa dintre un “canadian” si romani din tara, si nu-mi placeau limbajul, violenta si vorbele aruncate acolo la manie si frustrare, de ambele parti. Gaseam desigur regretabila generalizarea facuta de “canadian” la un moment dat, ca-n Romania “au ramas numai hotii, prostii si impotentii“. Dar dupa cate nerozii au scos mai apoi din ei cei de la “salam si soia”, parca incep sa ma indoiesc ca celor din tara le-a mai ramas si ceva urma de decenta. Prin comentariile articolului din Cotidianul nu am gasit roman ramas la vatra care sa se indigneze la peiorativul “capsunari”. Voi cei de-acolo, ganditi-va mai bine ce faceti (sau ce nu faceti, lasand cu seninatate ca asemenea insulte sa se propage in voie). Sapati o groapa adanca intre oamenii apartinand unei aceleasi natii. Va lasati macinati de absurde prejudecati, invidii si frustrari (multe neintemeiate). Puteti de asemenea sa etichetati cat vreti, dar nu va mai mirati daca si cei din afara ajung sa se uite la voi cu dispret. Nu suntem “capsunarii” nimanui! Cum bine spunea “canadianul”, “nu va mai imbatati cu apa rece si nu mai tineti coada ridicata pe sus“, ca n-aveti de ce. Sunteti singurii care apareti penibili prin aceasta jalnica atitudine. Etichete: Capsunari, Caricaturi personale, Diaspora Articole similare |
19 comentarii
|
Scris pe 18 Februarie 2008 la ora 21:18 |
salut |
|
Scris pe 18 Februarie 2008 la ora 21:29 |
@canadianule – am vazut si eu unul am inteles tot ce-ai spus Stiu ca subiectul asta e insa foarte sensibil, iar generalizari sau violente de limbaj risca sa aprinda inevitabil pe unii la care nu ne gandeam deloc. Ca si pe bloguri, pe-aici, sunt surprins chiar sa vad cati oameni decenti si realisti sunt inca prin Ro, f multi din ei tineri. Dar tocmai persoanele acestea decente ar trebui sa reactioneze cat de cat si acolo, cand se spun nerozii la adresa celor plecati. PS: Frumos azi prin Vancouver, dar inca frig |
|
Scris pe 19 Februarie 2008 la ora 3:41 |
Intotdeauna am fost revoltat de folosirea acestui termen capsunari in fiecare stire ce se refara la romanii plecati la munca, deci la munca nu la furat sau cersit. Folositea cu sensul peiorativ face sa bagi in aceeasi oala cu cateva sute de oameni necajiti ce muncesc sezonier in Spania la capsuni toate celealte cateva milioane de romani ce fac munci calificate si care uneori sunt in strainatate de zeci de ani. E un fel de lene ziaristica folosirea termenului capsunar pentru cel ce munceste si roman pentru cel ce fura talhareste sau cerseste. Nu au voie sa faca discriminare specificand etnia majoritara a celor ce fac infractiuni afara dar au voie sa faca discriminare folosind meseria unei minoritati numita capsunari in detrimentul unei majoritati uriase. |
|
Scris pe 19 Februarie 2008 la ora 9:42 |
@cristi: merci de heads-up, interesant. in toronto e frig si mormane de zapada netopita chiar dac-a plouat zdravan duminica. @canadianu: sunt de acord cu tine mai mult decat nu sunt, ceea ce e bine, fiindca suntem in acelasi oras totusi, poate daca ai rezista sa treci la insulte ai fi mai convingator |
|
Scris pe 20 Februarie 2008 la ora 8:44 |
Eu credeam ca termenul de “capsunar” se refera doar la romanii care muncesc pentru un timp in strainatate…nu si la cei care s-au ushkit definitiv… |
|
Scris pe 21 Februarie 2008 la ora 0:37 |
Nu prea înţeleg de unde generalizarea asta. Cel puţin printre oamenii pe care îi cunosc, “căpşunar” reprezintă numai pe acei români care au maxim liceul terminat (mulţi nici atâta) şi se duc în Spania la cules de căpuşuni. Atât. Restul sunt români din afară. |
|
Scris pe 21 Februarie 2008 la ora 9:14 |
Cristi, mai intai, cred ca nu toti cei care folosesc termenul de capsunari o doar cu o conotatie negativa, pentru ei fiind vorba de o simpla metonimie in acest caz. Cei care o fac insa peiorativ, sunt niste frustrati, este mai mult decat evident si chiar nu inteleg de ce te afecteaza reactia lor, atat timp cat tu stii cine esti si ce faci. E moda de carcoteala specific romaneasca, nici eu nu stiu alt popor care sa vorbeasca intr-un ton atat de negativ despre cei “din diaspora”. P.S. Am o mica-mare curiozitate, atunci cand spui “Cand banii castigati din munca cinstita de “capsunari” sunt impozati si cheltuiti pe piata interna, acest lucru nu face decat sa ajute la dezvoltarea economica a acelei tari”, tu ce intelegi prin “impozati”. In ce fel sunt oare acei bani impozitati, mai ales cand vin via “din mana in mana”. A propos, Ia vezi! |
|
Scris pe 22 Februarie 2008 la ora 3:12 |
Baietzi nu zic ca nu aveti dreptate. Insa modul de abordare al problemei cred ca ar fi normal sa fie facut “pamfletar”. De ce? Pentru ca “violentele” (fie si doar verbale) aduc cu ele incrancenari, care aduc la randul lor complexe. Pe cand pamfletul nu “cada asa greu la stomac”… |
|
Scris pe 22 Februarie 2008 la ora 3:19 |
|
|
Scris pe 22 Februarie 2008 la ora 4:47 |
@limpede – exact asta spuneam si eu. Ma intriga sa vad cu precadere pe ziaristi ca se intrec in folosirea termenului @zamo – deh, aici (in Vancouver) a iesit soarele @blegoo – da, asa credeam si eu @lucianv – stiu bine de unde s-a venit cu termenul asta de “capsunar”. Doar ca acuma vad ca a capatat intindere, ca tendinta denigratoare pt TOTI cei care traiesc/ies in afara. Bizar e ca destui romani din tara ne fac “capsunari”, dar in acelasi timp se plang ca se goleste tara de oameni cu studii. Studii la ce? La cules capsuni? Mare-i gradina… @inconstantin – putin in pasa ce-i in capul alora de folosesc termenul. Asa, la fel de bine am putea si noi sa va gasim o terminologie neplacuta pt voi cei ramasi. V-ar placea? “Impozati” era intr-adevar de fapt “impozitati”, mersi de corectie. Si da, am lucrat cu destui care trebuiau sa plateasca impozite SI in tara pt ca munceau temporar in afara. Nu critic chestia asta, dar la fel de bine n-ar trebui nici tu cred sa scurmi in rahat cu treaba aia cu “vin cu banii in mana”. Sunt cazuri si cazuri… @artistu – ajung putin satul de pamflete |
|
Scris pe 24 Februarie 2008 la ora 19:48 |
Cristi: |
|
Scris pe 25 Februarie 2008 la ora 14:41 |
@Blegoo-le, s-a nimerit sa ma opresc temporar din capsuneala si sa mai bag material taman dupa comment-ul tau Hai c-am fugit iar la capsunareala. Mai am 10 randuri de cules pana se lasa seara |
|
Scris pe 25 Februarie 2008 la ora 16:38 |
Eu sunt de mult timp rezident cu “acte in regula” in Madrid si iti spun sincer ca nu am intalnit nici macar o persoana care sa fi fost la cules capsuni. Am intalnit insa hoti, medici, prostituate, ingineri, piloti sau bodyguarzi, toata paleta sociala romaneasca. E clar ca prin termenul “capsunari” se incearca o etichetare, 90 la suta incorecta, a celor plecati sa caute oportunitati diferite fata de cele care li se ofereau in tara, iar aici ma includ si pe mine. Ca o mica adaugire am un alt link, cu un exemplu de batjocura interna directionata spre acesti “capsunari” . Etichetarea e clara “prosti”, “inculti”, “jegosi” .. http://www.visurat.ro/2008/02/12/amintiri-din-trenul-foamei-episodul-urmator/ |
|
Scris pe 22 Aprilie 2008 la ora 22:05 |
[...] Nu suntem capsunarii nimanui! [...] |
|
Scris pe 24 Aprilie 2008 la ora 17:31 |
[...] canadiana sau niste pulifirici ca visjegos. Am inteles ca ai emigrat. Deci esti si tu un jegos (capsunar, etc.) [...] |
|
Scris pe 31 Mai 2008 la ora 14:05 |
[...] lui Papura Voda, as zice. Am mai scris cu alta ocazie cate miliarde de $$$ sunt anual bagati in tara de aia “uschitzii“, de [...] |
|
Scris pe 1 Iunie 2008 la ora 22:04 |
[...] temporar sau permanent prin strainatate. Textul confirma ce scriam si eu nu demult, in “Nu suntem capsunarii nimanui!” si alte articole de acelasi gen. Vad responsabili pentru aceasta situatie si aceste insulte [...] |
|
Scris pe 4 Iunie 2008 la ora 22:00 |
[...] cu stupefactie ca lucratorii temporari din Romania, la munca prin Spania (peiorativ numiti de presa romana si mocofanul ramas la vatra “capsunari“) sunt dusi cu vorba si li se cer in final acte mai scumpe cu circa 3,000 de Euro pentru creditele [...] |
|
Scris pe 20 Iunie 2008 la ora 22:14 |
[...] Intitulat in mod oarecum peiorativ “Îi vrem pe căpşunari înapoi?“, articolul lui Ionut Popescu din Capital.ro e in cele din urma o analiza ce se vrea obiectiva a implicatiilor si consecintelor economice si sociale in Romania ale fenomenului “capsunaritului” (de fapt muncii temporare sau chiar permanente a romanilor in afara, dar asa ii place presei sa jigneasca pe cel din strainatate). [...] |

